Ghidul pacientului internat
Maxima zilei
Modul de a va pastra sanatatea este de a manca ceea ce nu doriti, bautura ce nu va place, si sa faceti ceea ce mai degraba nu va doriti. (Mark Twain)
Maxima zilei
Modul de a va pastra sanatatea este de a manca ceea ce nu doriti, bautura ce nu va place, si sa faceti ceea ce mai degraba nu va doriti. (Mark Twain)
In aceasta pagina va prezentam cele mai importante aspecte legate de internarea in spital, drepturi si obligatii, externare, reguli de vizitare, etc.:
...
1. Criteriile pe baza carora se efectueaza internarea pacientilor in regim de spitalizare continua sunt:
2. Criteriile pe baza carora se efectueaza internarea pacientilor in regim de spitalizare de zi sunt:
a) situatia de urgenta medico-chirurgicala, pentru:
b) epidemiologic pentru bolnavii care necesita tratament in afectiuni care nu necesita izolare pentru serviciile medicale prevazute la capitolul I litera B punctul B.3.1 pozitiile 9 si 10 si punctul B.3.2 pozitia 62, care se acorda in structuri de spitalizare de zi aprobate/avizate de Ministerul Sanatatii.
3. Pentru criteriul urgenta medico-chirurgicala, spitalul acorda serviciile medicale avand obligatia sa evalueze situatia medicala a pacientului si sa il externeze daca serviciile medicale de urgenta nu se mai justifica. Pentru spitalizarea continua, la solicitarea pacientului se poate continua internarea in regim de spitalizare continua cu suportarea cheltuielilor aferente serviciilor medicale spitalicesti de catre pacient pentru perioada in care serviciile acordate nu mai reprezinta urgenta....
11. Prezentarea si utilizarea cardului national de asigurari sociale de sanatate la furnizorii de servicii medicale, medicamente si dispozitive medicale se face la momentul acordarii serviciului, astfel:
11.1 In asistenta medicala primara utilizarea cardului national de asigurari sociale de sanatate se face la momentul acordarii serviciilor medicale prevazute in pachetul de baza.
11.2 In asistenta medicala ambulatorie de specialitate pentru specialitatile clinice utilizarea cardului national de asigurari sociale de sanatate se face la momentul acordarii serviciilor medicale prevazute in pachetul de baza, cu exceptia serviciilor de sanatate conexe actului medical pentru care nu este necesara prezentarea cardului.
11.3 In asistenta medicala ambulatorie de specialitate pentru specialitatea reabilitare medicala si acupunctura utilizarea cardului national de asigurari sociale de sanatate se face la momentul acordarii serviciilor medicale prevazute in pachetul de baza, astfel:
11.4 In asistenta medicala ambulatorie de specialitate de medicina dentara utilizarea cardului national de asigurari sociale de sanatate se face la momentul acordarii serviciilor medicale prevazute in pachetul de baza.
11.5 In asistenta medicala ambulatorie de specialitate pentru specialitatile paraclinice utilizarea cardului national de asigurari sociale de sanatate se face, astfel:
a) pentru serviciile medicale paraclinice - analize de laborator prezentarea cardului national de asigurari sociale de sanatate se face la momentul recoltarii probelor in punctele de recoltare propii ale furnizoriilor de investigatii paraclinice, cu exceptia serviciile paraclinice de microbiologie, histopatologie si citologie daca probele nu se recolteaza la furnizorii de investigatii paraclinice. Pentru serviciile paraclinice de microbiologie - examene de urina si examene de materii fecale daca sunt singurele investigatii recomandate pe biletul de trimitere se utilizeaza cardul la momentul depunerii probelor la furnizorul de investigatii paraclinice; daca acestea sunt recomandate pe biletul de trimitere impreuna cu alte analize de laborator se utilizeaza cardul la momentul recoltarii analizelor de laborator. Pentru examinarile de histopatologie si citologie care nu se recolteaza la furnizorii de investigatii paraclinice probele sunt transmise la furnizorii de servicii medicale paraclinice insotite de biletele de trimitere fara a fi necesara prezentarea cardului national de asigurari sociale de sanatate.
b) pentru serviciile medicale paraclinice - investigatii de radiologie, imagistica medicala, explorari functionale si medicina nucleara utilizarea cardului national de asigurari sociale de sanatate se face la momentul efectuarii investigatiilor prevazute in pachetul de baza.
11.6 In asistenta medicala spitaliceasca utilizarea cardului national de asigurari sociale de sanatate se face, astfel:
a) pentru serviciile medicale spitalicesti in regim de spitalizare continua utilizarea cardului national de asigurari sociale de sanatate se face la internarea si externarea din spital, cu exceptia urmatoarelor situatii:
b) pentru serviciile medicale spitalicesti in regim de spitalizare de zi prezentarea cardului national de asigurari sociale de sanatate se face la fiecare vizita, cu exceptia situatiilor in care criteriul de internare este urgenta medico-chirurgicala pentru serviciile acordate in structurile de urgenta (camera de garda/UPU/CPU) care nu sunt finantate de Ministerul Sanatatii/ministerele si institutiile cu retea sanitara proprie.
11.7 Pentru furnizorii de ingrijiri medicale la domiciliu, respectiv ingrijiri paliative la domiciliu utilizarea cardului national de asigurari sociale de sanatate se face in fiecare zi in care se acorda ingrijiri.
11.8 In asistenta medicala de reabilitare medicala si recuperare, in sanatorii si preventorii utilizarea cardului national de asigurari sociale de sanatate se face la internare si externare.
11.9 Pentru dispozitive medicale, este necesara utilizarea cardului national de asigurari sociale de sanatate daca dispozitivul medical se ridica de catre beneficiar de la sediul lucrativ/punctul de lucru al furnizorului de dispozitive medicale. In situatia in care ridicarea dispozitivului medical de la sediul lucrativ/punctul de lucru al furnizorului de dispozitive medicale se face de catre apartinatorul beneficiarului - membru al familiei (parinte, sot/sotie, fiu/fiica), imputernicit legal -, se utilizeaza cardul national de asigurari sociale de sanatate sau cartea de identitate/buletinul de identitate/pasaportul acestuia; In situatia in care dispozitivul medical se elibereaza prin posta, curierat, transport propriu ori Inchiriat prezentarea cardului nu este necesara; confirmarea primirii dispozitivului medical expediat de catre furnizor prin posta, curierat, transport propriu ori Inchiriat si primirea la domiciliu, se face sub semnatura beneficiarului sau ori a apartinatorului acestuia - membru al familiei - parinte, sot/sotie, fiu/fiica, imputernicit legal, reprezentant legal - cu specificarea domiciliului la care s-a facut livrarea, a actului de identitate si a codului numeric personal/codul unic de asigurare ale persoanei care semneaza de primire.
11.10 Pentru medicamente cu si fara contributie personala, utilizarea cardului national de asigurari sociale de sanatate se face la momentul ridicarii medicamentelor din farmacie, daca acestea se ridica de catre beneficiarul prescriptiei; In situatia in care ridicarea medicamentelor de la farmacie se face de catre un imputernicit, se utilizeaza cardul national de asigurari sociale de sanatate al imputernicitului sau cartea de identitate/buletinul de identitate/pasaportul, daca Imputernicitul nu poate prezenta card.
12. Informatii referitoare la utilizarea cardului national de asigurari sociale de sanatate de catre asigurati si fluxul de lucru pentru furnizorii de servicii medicale, medicamente si dispozitive medicale, sunt postate pe site-ul www.cnas.ro.
13. Prevederile privind acordarea serviciilor medicale, medicamentelor si dispozitivelor medicale prin utilizarea cardului national de asigurari sociale de sanatate de catre furnizorii de servicii medicale, medicamente si dispozitive medicale, sunt aplicabile de la data prevazuta la art. 2 alin (2) din HG nr. 900/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la cardul national de asigurari sociale de sanatate din titlul IX Cardul european si cardul national de asigurari sociale de sanatate din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare.
Nota: Odata internati in spital, NU pastrati la Dvs. obiecte de valoare.
Spitalul Municipal Vulcan nu isi asuma responsabilitatea pentru obiectele de valoare (bani, bijuterii, documente importante Dvs., alte bunuri personale).
Pacienii sunt rugati sa trimita acasa obiectele de valoare.
Pastrati la Dvs. numai sume mici de bani.
Important! Comunicati personalului sectiei numele, adresa si numarul de telefon al celei mai apropiate rude a Dvs.
Grija fata de pacienti este preocuparea principala a personalului spitalului nostru. Pentru a nu perturba serviciile medicale si de asistenta, vizitarea pacienilor este limitata la un anumit program si de aceea ii rugam pe pacienti si pe vizitatori sa respecte orarul de vizita.
Program de vizite:Vizitarea pacientilor internati este interzisa in afara Programului de vizite.
Vizitele care se fac in afara acestui program, numai in cazuri speciale, pot fi aprobate de medicul sef de sectie.
Copiii care fac vizite rudelor internate in spital trebuie sa fie insotiti si supravegheati in permanenta de o persoana adulta.
Vizitarea pacientilor internati este interzisa in sectiile Boli Infectioase si Pneumologie.
Reguli speciale de vizitare
Puteti obtine aprobari speciale pentru vizite in afara programului de vizita de la medicul sef de sectie.
Aceste aprobari se acorda numai in cazuri de boli grave.
Fiecare sectie/compartiment are un program zilnic specific sectiei/compartimentului si este astfel conceput incat personalul medical
sa va ingrijeasca pe dvs. si pe ceilalti pacienti cu maximum de eficienta.
Din programul zilnic al fiecarei sectii/compartiment nu lipseste timpul alocat pentru:
toaleta de dimineata, mic dejun, vizita medicilor curanti, tratamente, consultatii, investigatii, pranz, odihna, vizita apartinatorilor, contra-vizita, cina, stingerea.
Facem mentiunea ca Spitalul Municipal Vulcan ii sfatuieste pe vizitatori sa evite introducerea in spital a alimentelor.
Spitalul Municipal Vulcan nu isi asuma raspunderea pentru reactiile adverse pe care pacientii le pot suferi din cauza alimentelor care nu au fost preparate sau furnizate de catre spital.
Extras din Carta Pacientului:
...
3. INFORMARE CORECTA:
Fiecare individ
are dreptul sa primeasca toate informatiile
referitoare la starea de sanatate, la serviciile
de sanatate si cum sa le foloseasca precum
si tot ce-i poate oferi cercetarea stiintifica si
inovatia tehnologica. Profesionistii si toti
furnizorii de ingrijiri de sanatate trebuie sa
ofere o informare personalizata pacientului,
adaptat in special particularitatilor
religioase, etnice si lingvistice. Aceste
informatii trebuie sa fie facute usor
accesibile inlaturand obstacolele
birocratice, educand furnizorii de sanatate,
pregatind si distribuind materiale
informative. Pacientul are dreptul sa-si vada
dosarul medical, sa fotocopieze, sa puna
intrebari si de a se corecta eventualele
greseli. Un bolnav internat are dreptul la o
informare continua si detaliata, care poate fi
garantata eventual de un "tutore". Fiecare
individ are dreptul la acces direct la
informare asupra cercetarilor stiintifice,
farmaceutice si inovatii tehnologice, fie din
resurse publice, fie private, daca aceasta
indeplineste criteriile de corectitudine si
transparenta.
4. CONSIMTAMANT INFORMAT:
Fiecare individ are dreptul la toate informatiile care
ii pot permite sa participe activ in luarea
deciziilor referitoare la sanatatea proprie;
aceasta informare este o conditie prealabila
oricarei proceduri sau tratament, inclusiv
participarea la o cercetare stiintifica.
Furnizorii de sanatate trebuie sa ofere
pacientului toate informatiile referitoare la
tratamentul sau operatia care urmeaza sa fie
facute, inclusiv asupra riscurilor asociate,
efectelor secundare si alternativele
existente. Aceasta informare trebuie facuta
cu suficient timp inainte (cel putin 24 ore) si
intr-un limbaj accesibil, pentru a permite
participarea activa a pacientului la luarera
deciziei. Bolnavul are dreptul sa refuze un
tratament sau o interventie medicala sau sa-si
schimbe optiunea in cursul tratamentului.
...
Externarea pacientului din Spitalul Municipal Vulcanse face de catre medicul curant si se va comunica pacientului cu cel putin 24 de ore inainte. Medicul curant va completa Biletul de externare si scrisoarea medicala in care va consemna diagnosticul la externare, starea pacientului, tratamentul medical, indicatii privind regimul alimentar, data controlului medical si numarul de zile de concediu medical(dupa caz). In cazul externarii pacientului la cerere, i se vor explica riscurile la care se poate expune. Medicul curant consemneaza in Foaia de observatie solicitarea de externare a pacientului, iar acesta este pus sa semneze ca a solicitat externarea. La externare se foloseste cardul de sanatate al pacientului pentru semnarea serviciilor (internare, externare, reteta electronica).
Documentele care se elibereaza pacientului la externare:
Pentru serviciile de Spitalizare Continua si de Zi sunt necesare urmatoarele:
Pentru consultatiile in Ambulatoriu si investigatiile paraclinice:
Accesarea serviciilor in cadrul Spitalului Municipal Vulcan, la cerere
Pentru consultatiile in Ambulatoriu si investigatiile paraclinice:
In cadrul Spitalului Municipal Vulcan, coplata se percepe doar pentru serviciile medicale spitalicesti acordate in regim de spitalizare continua.
Coplata este in valoare de 10(zece) lei/persoana internata si se aplica doar categoriilor de asigurati care nu sunt scutite de coplata
Sunt scutite de la coplata urmatoarele categorii de asigurati:
ORDIN pentru aprobarea procedurii de transmitere în Platforma Informatică din Asigurările de Sănătate a serviciilor acordate off-line şi a procedurii de validare a acestora în cazul constatării unor disfuncţionalităţi în funcţionarea PIAS
Ca urmare a problemelor survenite în funcționalitatea Platformei Informatice din Asigurările de Sănătate (PIAS), pentru asigurarea accesului pacienților la servicii medicale/medicamente/ materiale sanitare specifice/dispozitive medicale, CNAS anunță următoarele măsuri: derulăm în mod susținut și continuu activități specifice pentru remedierea disfuncționalităților; acordarea serviciilor medicale, medicamentelor și dispozitivelor medicale se face: - în regim off-line; - fără semnarea cu cardul național de asigurări de sănătate. Potrivit dispozițiilor legale[1], în situaţia producerii unor întreruperi în funcţionarea PIAS, constatate şi comunicate de CNAS prin [...]
ANUNȚ – PRIVIND SERVICIILE MEDICALE ACORDATE DE CĂTRE FURNIZORII AFLAȚI ÎN CONTRACT CU CAS
Având în vedere: dispozițiile art. 209 – 212 din Anexa 2 la HG nr. 521/2023 pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, potrivit cărora în situaţia producerii unor întreruperi în funcţionarea Platformei informatice din asigurările de sănătate, constatate şi comunicate de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate prin publicare pe site-ul propriu, serviciile medicale, medicamentele şi dispozitivele medicale se [...]
ANUNȚ- PRIVIND SERVICIILE MEDICALE ACORDATE DE CĂTRE FURNIZORII AFLAȚI ÎN CONTRACT CU CAS
Având în vedere: - dispozițiile art. 209 – 212 din Anexa 2 la HG nr. 521/2023 pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, potrivit cărora în situaţia producerii unor întreruperi în funcţionarea Platformei informatice din asigurările de sănătate, constatate şi comunicate de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate prin publicare pe site-ul propriu, serviciile medicale, medicamentele şi dispozitivele medicale [...]
ANUNȚ – Indisponibilitate PIAS
În data de 07 februarie 2025, între orele 18:00 – 21:00, Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) va fi indisponibilă, în vederea efectuării unor lucrări de mentenanţă. În acest interval, serviciile medicale, medicamentele şi dispozitivele medicale se vor acorda în regim off-line. Mulțumim pentru înțelegere!
COMUNICAT – Parteneriat pentru Sănătate România – Ungaria sub egida Comisiei Europene
În data de 5 februarie 2025, Ungaria și România au găzduit împreună la Oradea o conferință care a reunit grupul de lucru al Comisiei Europene și organizații de pacienți. Conferința s-a centrat pe asistența medicală transfrontalieră, drepturile pacienților afectați de boli rare și complexe și Rețelele Europene de Referință[1]. Evenimentul face parte dintr-o inițiativă finanțată de programul EU4Health, care vizează îmbunătățirea sănătății în întreaga Uniune Europeană și consolidarea punerii în aplicare a Directivei privind asistența medicală transfrontalieră[2]. Conferința a [...]
Publicat 2025-02-14
Vizita prim-ministrului Marcel Ciolacu la platforma de foraj Transocean Barents, în Portul Constanța
Publicat 2025-02-11
Premierul Marcel Ciolacu: 2025 este anul investițiilor pentru România
Publicat 2025-02-08
Mesajul premierului Marcel Ciolacu prilejuit de Ziua Serviciului de Informații Externe
Publicat 2025-02-06
Publicat 2025-02-04
Publicat 2025-02-04